Solutii afaceri

Abonare newsletter

Latest news

  • Cum imi mentin calculatorul in siguranta pe internet?

    20/05/2010 00:02

    Cum imi mentin calculatorul in siguranta pe internet? Se pare ca nu trece o zi în care sa nu auzim despre noi tipuri de...

    read more

  • Este computerul meu sigur, acum ca am anti-virus si anti-spyware?

    19/05/2010 22:56

    Intrebarea "Este PC-ul meu sigur" într-adevăr are doar un singur răspuns: NU. O buna intrebare ar...

    read more

Planificarea Resurselor Intreprinderilor

Planificarea resurselor intreprinderii (PRI) este un sistem de aplicatii software recunoscut de companii utilizat pentru gestionarea si coordonarea tuturor resurselor, informatiilor si functiilor unei afaceri din stocuri de date partajate.
Un sistem de PRI detine o arhitectura orientata spre servicii cu elemente modulare hardware si software sau “servicii” care comunica intr-o retea locala de comunicatii. Proiectarea modularizata permite companiei adaugarea sau reconfigurarea modulelor (posibil de la furnizori diferiti) si pastrarea in aceasta perioada a integritatii datelor intr-o baza de date partajata care poate fi centralizata sau distribuita.

Originea denumirii

MRP vs. ERP — Fabricarea sistemelor de gestiune au evoluat in etape in ultimii 30 de ani de la mijloace simple de calcul al materialelor solicitate pana la automatizarea intregii intreprinderi.

In jurul anului 1980, modificarile foarte dese in prognozele vanzarilor, au implicat reajustari continue in procesul de productie precum si parametri inflexibili ai sistemului prestabilit, au condus la transformarea PMS-ului (Planificarea materialului solicitat) intr-un concept nou: Planificarea resurselor de fabricare (PRF3) si in final la conceptul generic de Planificare a resurselor intreprinderii (PRI).

Sistemele PRI in prezent incearca sa acopere toate functiile de baza dintr-o intreprindere, indiferent de organizare sau statut.

Pentru a fi considerat un sistem PRI, un pachet de aplicatii software trebuie sa furnizeze cel putin functia a doua sisteme. Spre exemplu, un pachet de aplicatii software care furnizeaza functii de salarizare si contabilitate ar putea fi considerat un pachet software PRI.

Exemple de module dintr-un PRI care odinioara erau aplicatii independente includ: gestiunea duratei de viata a produselor, gestiunea lantului de aprovizionare (de exemplu: achizitionarea, fabricarea si distribuirea), gestiunea depozitelor, gestiunea relatiilor cu clientii (GRC), procesarea comenzilor, vanzari online, financiare, resurse umane si sistem de asistenta decizionala.

Prezentarea solutiilor PRI

Unele organizatii – in general cele cu capacitati de integrare a produselor informatice suficient de mari – aleg sa implementeze doar portiuni dintr-un sistem PRI si dezvolta o interfata externa pentru alte sisteme PRI sau independente pentru nevoile aplicatiilor proprii. Spre exemplu, unii ar putea alege sa utilizeze sistemul de gestiune pentru resurse umane de la un furnizor si sa efectueze ei insisi conectarea sistemelor.

Acest aspect este des intalnit printtre comercianti [necesita citare], unde chiar si un comerciant de talie mijlocie detine o aplicatie financiara si pentru productie pentru Punct de Vanzare (PDV) individual, dupa care o serie de aplicatii specializate care sa manevreze solicitari ale companiei, precum gestiunea depozitelor, registrul angajatilor, gestiunea marfurilor si logistica.

Ideal, PRI livreaza o singura baza de date care contine toate datele pentru modulele software, care includ:

Productia
Inginerie, facturi de materiale, programari, capacitati, gestiunea fluxului de lucru, controlul calitatii, gestiunea costului, procesul de fabricatie, gestiunea proiectelor, fluxul de productie

Gestiunea lantului de aprovizionare
Comenzi de numerar, inventarii, intrari de comenzi, achizitionari, configurator de produse, planificare a lantului de aprovizionare, programarea furnizorilor ,controlul marfurilor, procesarea reclamatiilor, calculul comisioanelor.

Finantele
Registru general, gestiunea lichiditatilor, plata debitelor, incasari, active fixe.

Gestiunea proiectului
Costuri, facturi, durata si cheltuieli, unitati de performanta, gestiunea activitatii

Resurse umane
Resurse umane, salarii, instruiri, durata si prezenta, inregistrari, benefcii

Gestiunea relatiilor cu clientii
Vanzari si studiul pietei, comisioane, servicii, contact cu clientii si centru de asistenta telefonica.
Depozite date si diferite interfete cu autoservire pentru clienti, furnizori si angajati.
Controlul accesului – privilegii pentru utilizatori cu nivele de autorizare pentru executia procesului.
Personalizare – pentru extensii, adaugari sau modificari in fluxul de executie.

Sistemele PRI in general manevreaza elementele de productie, logistica, distributie, inventar, livrare, facturare si contabilitate pentru o companie. Aplicatiile software PRI pot sprijini controlul multor activitati ale afacerii, inclusiv vanzari, studii de piata, livrari, facturari, productii, gestiuni de inventariere, gestiunea calitatii si al resurselor umane.

Sistemele PRI au avut de-a face cu o expansiune uimitoare in ceea ce priveste vanzarile in anii 1990 dupa cum companii s-au confruntat cu problema Y2K in sistemele lor mostenite. Multe dintre companii au profitat de aceasta ocazie pentru a inlocui sistemele informationale mostenite cu sisteme PRI. Aceasta crestere rapida in vanzari a fost urmata de o criza in anul 1999, cand majoritatea companiilor deja implementasera propriile solutii Y2K.

Sistemele PRI sunt adesea denumite incorect sisteme pentru oficii logistice ceea ce indica ca publicul general si clientii nu sunt implicati direct. Aceasta este in contrast cu sistemele functionare precum sistemele de gestiune a relatiilor cu clientii (GRC) care interactioneaza direct cu clientii, sau sistemele electronice-afaceresti precum comert-electronic, guvernare-electronica, telecomunicatii-electronice si finante-electronice sau sisteme de gestiune a relatiilor cu furnizorii (GRF).

PRI-urile sunt interfunctionale si raspandite la nivelul intreprinderii. Toate departamentele functionale care sunt implicate in operatiuni sau productie sunt integrate intr-un sistem. In plus fata de productie, depozitare, logistica si tehnologia informatiei, acesta ar include contabilitatea, resursele umane, studiul pietei si gestiunea strategica.
PRI II desemneaza componente ale arhitecturii PRI deschise. Vechile sisteme monolitice PRI au devenit orientate pe componente.

PApI — Pachet de aplicatii pentru intreprinderi este o denumire noua pentru sistemele PRI dezvoltate odinioara care includ (aproximativ) toate segmentele de afaceri, utilizand navigatoare comune ca si clienti “subtiri”.

Cele mai bune recomandari sunt incluse in majoritatea pachetelor de produse software ale furnizorilor PRI. Cand este implementat un sistem PRI, organizatiile pot alege intre personalizarea programului sau modificarea proceselor propriei afaceri in stilul „celor mai bune recomandari” livrat odata cu cea mai noua versiune a programului.

Anterior PRI, programul a fost dezvoltat sa se potriveasca proceselor unei afaceri individuale. Datorita complexitatii majoritatii sistemelor PRI si a consecintelor negative a implementarilor nereusite de sisteme PRI, majoritatea furnizorilor au inclus „cele mai bune recomandari” in produsele proprii. Aceste „cele mai bune recomandari” reprezinta ceea ce considera furnizorii ca cele mai eficiente modalitati de a manevra un anumit proces din afacere intr-un sistem incorporat distribuit in intrega companie.
Un studiu condus de Universitatea de Stiinte Aplicate din Lugwigshafen a intervievat 192 de companii si a concluzionat ca acele companii care au implementat cele mai bune practici industriale au diminuat sarcinile critice din cadrul proiectelor precum configurarea, documentarea, testarea si instruirea. In plus, utilizarea celor mai bune recomandari a redus riscurile cu 71% comparabil cu alte implementari de produse software.

Utilizarea celor mai bune recomandari poate face mai usoara conformitatea cu cerinte de tipul IFRS, Sarbanes-Oxley sau Basel II. Deasemenea pot ajuta acolo unde procesul este un produs precum un transfer electronic de fonduri. Toate acestea datorita procedurii de captura si raportare legislativa sau a codificarii facile a continutului produsului in aplicatiile PRI, si apoi replicarea cu incredere in diferite afaceri care au la baza aceleasi cerinte afaceresti.

Configurarea
Configurarea unui sistem PRI este in mare parte o problema de balansare a modului in care doriti ca sistemul cu care lucrati dvs. cu modul in care sistemul va permite lucrul. Incepeti prin a va decide ce module sa instalati, apoi ajustati sistemul utilizand tabele de configurare pentru a obtine cea mai buna potrivire posibila in cooperarea cu procesele companiei dvs.

Modulele

Majoritatea sistemelor sunt modulare in primul rand pentru flexibilitatea implementarii unor functii si nu a altora. Unele module uzuale, precum finantele si contabilitatea sunt adoptate de majoritatea companiilor care implementeaza astfel de sisteme; altele precum gestiunea resurselor umane nu sunt utile de unele companii si in consecinta nu sunt acceptate. O companie de servicii de exemplu nu va avea nevoie de un modul de productie. Ori alte companii nu vor implementa un modul pentru ca detin propriile sisteme pe care le considera superioare. In general vorbind, un numar mare de module selectate cresc avantajele integrarii, insa sporesc si costurile, riscurile si modificarile implicate.

Tabelele de configurare

Un tabel de configurare permite unei companii sa isi ajusteze un anumit aspect al sistemului pentru modul in care alege sa faca afaceri. Spre exemplu, o organizatie poate selecta tipul contabilitatii inventarului – FIFO sau LIFO – il va adopta sau nu daca doreste recunoastrea venitului in functie de unitatea geografica, linia de productie sau canalul de distributie.
Asadar ce se intampla cand optiunile permise de sistem nu sunt suficient de bune? In aceasta situatie o companie are doua optiuni, ambele nu sunt dintre cele ideale. Poate rescrie o parte din codul sistemului intreprinderii, sau poate continua sa utilizeze un sistem deja existent si sa contruiasca interfete intre vechiul si noul sistem. Ambele optiuni vor creste timpul si costul implementarii. In plus pot slabi beneficiile integrarii sistemului. Cu cat devine mai personalizat sistemul cu atat comunicatia dintre furnizori si clienti devine mai putin posibila.

"Sistemul de baza" Personalizare vs Configurare
Tot mai mult, furnizorii de PRI au incercat sa reduca nevoia de personalizare prin furnizarea unor unelte incorporate de “configurare” care vin in intampinarea necesitatilor majoritatii clientilor de a modifica modul de functionare al sistemul de baza.

Diferentele cheie dintre personalizare si configurare includ:

  • Personalizarea este intotdeauna optionala, in masura in care un anumit grad de configurare (spre exemplu stabilirea structurilor centrilor de cost/profit, a structurilor organizatorice arborescente, a regulilor de aprobare a achizitiilor, etc.) este necesar inainte ca functionarea sistemului sa fie posibila.

  • Configurarea este disponibila tuturor clientilor, in timp ce personalizarea permite clientilor individuali sa implementeze procese „care infrang piata” proprii

  • Modificarile de configurare sunt inregistrate ca intrari in tabelele de date furnizate de furnizori, in timp ce personalizarea deobicei solicita elemente de programare si/sau modificari in structurile sau vizualizarile tabelelor

  • Efectul modificarilor de configurare asupra performantei sistemului este relativ previzibil si este in mare parte responsabilitatea furnizorului. Efectul personalizarii este nepredictiv si ar putea solicita teste consumatoare de timp de la echipa de testare

  • Modificarile de configurare sunt aproape intotdeauna garantate supravietuirii actualizarilor unor noi versiuni ale programului. Unele personalizari (spre exemplu cod care utilizeaza „capcane” predefinite care sunt apelate inainte sau dupa afisarea ecranelor de date) vor supravietui actualizarilor, insa vor trebui testate in continuare. Personalizarile mai extinse (de exemplu cele care implica modificari fundamentale pentru structurile de date) vor fi rescrise pe durata actualizarilor si vor trebui reimplementate manual.

Cu aceasta analiza, personalizarea unui pachet PRI poate fi neasteptat de costisitor si complicat, si tinde sa intarzie livrarea avantajelor evidente oferite de un sistem integrat. Cu toate acestea, personalizarea unui set PRI ofera ocazia implementarii unor retete secrete in vederea obtinerii excelentei in anumite zone si asigurarea in acelasi timp ca cele mai bune recomandari ale industriei sunt atinse in zonele mai putin sensibile.

Extensia
In acest context „Extensia” se refera la modurile in care modul de lucru PRI livrat poate fi extins catre alte programe. Tehnic este usor a se expune majoritatea tranzactiilor PRI catre programe externe, de exemplu:

  • Scenarii pentru arhivare, raportare si republicare (cel mai usor de realizat pentru ca adreseaza in general adrese da date statice);

  • Scenarii de capturi ale tranzactiilor de date, spre exemplu utilizand scanere, case de marcat sau RFID-uri, pot fi implementate relativ usor (pentru ca acceseaza date existente);

  • ....totusi pentru ca aplicatiile PRI deobicei contin reguli sofisticate care controleaza cum pot fi create sau modificate date comandate, unele scenarii sunt dificil de implementat.

Contacteaza azi Accelerate si afla mai multe